Δυστυχώς η επικεφαλίδα του παρόντος άρθρου δεν είναι καθόλου αισιόδοξη. Η πικρή αλήθεια είναι ότι ο σύγχρονος νεοελληνικός πολιτισμός είναι ανύπαρκτος. Δεν έχει να προσφέρει τίποτε απολύτως στο παγκόσμιο γίγνεσθαι. Το μόνο έκθεμα που του έχει απομείνει είναι τα άψυχα αγάλματα ενός εδώ και καιρό πεθαμένου πολιτισμού τα οποία φυλάσονται σε κτήρια, τα οποία τα αποκαλούμε μουσεία, ενώ τα σύγχρονα μουσεία στις αναπτυγμένες χώρες είναι διαδραστικά δίνοντας στον επισκέπτη τη δυνατότητα να μάθει από την επίσκεψή του. Τα κείμενα δε που συνοδεύουν τα αγάλματα είναι ξεχασμένα σε κάποιες βιβλιοθήκες των σχολών της φιλοσοφικής.
Τα αίτια αυτής της κατάπτωσης μπορεί να ποικίλουν από την διαφθορά των πολιτικών και των πολιτών--δεν είναι μόνο οι πολιτικοί διεφθαρμένοι--μέχρι τη δομή του εκπαιδευτικού συστήματος. Σε πολλά συστήματα--με τον όρο σύστημα εννοείται οποιοδήποτε φυσικό ή κοινωνικό--άρση της αιτίας οδηγεί και σε άρση του αποτελέσματος. Παρόλ'αυτά η κατάπτωση του σύγχρονου πολιτισμού μας δεν άρεται απλά με την αλλαγή του εκπαιδευτικού συστήματος. Υψίστης σημασίας είναι η αλλαγή του τρόπου σκέψης ή καλύτερα η απαρχή της σκέψης, μιας και στη σύγχρονη κοινωνία η σκέψη, συνοδευόμενη από κριτική ικανότητα, απουσιάζει παντελώς.
H σύγχρονη δήθεν τεχνολογικά αναπτυγμένη κοινωνία μας έχει στη διάθεσή της μεταξύ των άλλων ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ασύρματη επικοινωνία, πληθώρα μεταφορικών μέσων. Παρόλ'αυτά η γνώση των αρχών λειτουργίας τους αμελήται. Oι νέοι αδιαφορούν να μάθουν και αδιαφορούν να σκεφτούν. Ίσως επειδή δεν έχουν μάθει, αλλά πολύ πιο πιθανό είναι επειδή κάποιοι τους στέρουν εσκεμμένα αυτή τη δυνατότητα. Οι περισσότεροι νέοι που θέλουν να μάθουν κάτι παραπάνω φεύγουν στο εξωτερικό, επείδη η ελληνική πραγματικότητα τους στερεί ακριβώς αυτή τη δυνατότητα.
Ο τρόπος διδασκαλίας έχει πλέον χάσει το νόημά του. Τα πανεπιστήμια αδυνατούν να διδάξουν, με φυσικά ελάχιστες εξαιρέσεις. Δεν υπάρχουν ελληνικά περιοδικά για τις φυσικές επιστήμες, τα μαθηματικά, τη φιλοσοφία ή αν υπάρχουν είναι απολιθωμένα σε μια προϊστορική εποχή. Παρ'όλαυτά βλέπουμε μικρές εστίες, που εκμεταλλεύονται τις νέες τεχνολογίες του διαδικτύου και προσπαθούν να αναζωπυρώσουν την όρεξη των νέων για μάθηση και για σκέψη.
Πολύ καλό blog. Κρίμα που έχει μόνο 1 ή 2 comment μέσα του. Αυτό δείχνει ίσως πόσο δίκαιο έχει το παρόν post.
ReplyDeleteΔυστυχώς παρόλο που στην ελλάδα υπάρχονυ αρκετά καλά τμήματα τεχνολογικών επιστημών και αρκετοί καλοί καθηγητές, κανείς δεν ενδιαφέρεται. Πράγματι η μεγαλύτερη βιομηχανία μας είναι ο τουρισμός, άντε και τα πλοία. Στην ελλάδα δεν υπάρχει και ούτε θα υπάρξει ποτέ τεχνολογική βιομηχανία, τουλάχιστον για την πληροφορική επιστήμη. Αν κάποιος έχει τέτοια ενδιαφέροντα, τότε δυστυχώς θα πρέπει να του πουν ότι έχει γεννηθεί σε λάθος χώρα. Μόνο το εξωτερικό είναι μια λύση αλλά πόσο ανταγωνιστικός μπορεί να είναι κάποιος από την Ελλάδα -όσο και αν το θέλει- όταν για παράδειγμα στην Ιαπωνία ή στην Νότια Κορέα όλο το σύστημα εκπέδευσης είναι φτιαγμένο για να κάνει τα άτομα να αγαπήσουν και να ασχοληθούν με τις επιστήμες από μικρά παιδιά;
Έτσι ακριβώς είναι. Τα πανεπιστήμια σε Ευρώπη και Αμερική είναι γεμάτα με έλληνες φοιτητές, ερευνητές αλλά και καθηγητές. Εχω γνωρίσει πολλά αξιόλογα άτομα που λένε "γιατί να γυρίσω στην Ελλάδα; αφού ούτε δουλειά έχει, ούτε κανείς θα αναγνωρίσει την αξία μου"
ReplyDelete